Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Tuesday 30 August 2011

MAHAR TAQWA 2

"كمل من الرجال كثير ولم يكمل من النساء الا آسية امرأة فرعون و مريم بنت عمران وان فضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام.."
(Banyak dari kaum lelaki yang telah sempurna tetapi tiada yg mencapai kesempurnaan dari kaum wanita melainkan asiah isteri fir’aun,Maryam anak Imran..Sesungguhnya keutamaan Asiah diatas kaum wanita  sama halnya dgn keutamaan ‘tharid’(bubur roti yg lazat lengkap dgn keju )di atas makan lainnya)
          Demikianlah targhib pada hari itu dari Ustazah Nusaibah.Memang menyeronokkan bila Ustazah tersebut menyampaikan kata nasihatnya,persis Ustazah Bahiyah,sungguh bersemangat..Meninggalkan kesan yg mendalam buat hati2 yg mendengar.
          “Ustazah,ana x faham tentang “tharid” tu,boleh x ustazah tlg jelaskan,”celah 1 suara lantang.Semua mata tertuju kepadanya.
          “Zinnirah faham x apa itu “tharid”,”tnya Ustazah Nusaibah.Zinnirah Afifah cuma tersenyum dan menggeleng.Senyuman itu dibalas Ustazah Nusaibah.
          “Tharid itu adalah 1 makanan yg paling sedap di kalangan org arab dulu.Kalau kita,KFC,semua tu baru sedap kan?tapi mereka ada sjenis mkanan ni di panggil ‘thrid’…’Tharid ni roti yg dah pun disalutkan keju…Kalau mereka lapar je dan dapat mknn ni,pasti ht mreka senang,”jelas Ustazah Nusaibah…Yg lain menganggukkan kepalanya.
          “Tapi,apa kna mngena dgn Hadrat Asiah isteri Fir’aun tu ustazah,?”sambung Amalina.Ustazah Nusaibah mendiamkan diri sebentar.
          “Ana nak cuba jelaskan mengikut kefahaman ana ,ustazah,”seorang dari mereka mengangkat tangan menawarkan diri.Ustazah Nusaibah berpaling kearah pelajar tersebut dan tersenyum.
          “Silakan Khusyairah,”jawab Ustazah Nusaibah.
          “Maksudnya kat sini,Hadrat Asiah ni adalah wanita yg paling sempurna imannya disebabkan ketabahan beliau dgn ujian dari suami beliau sendiri,bgitu juga dgn Hadrat Maryam yg diuji dgn kehadiran anaknya tanpa bapa.Dua org ini menghadapi ujian ini dgn tabah dan sabar,jadi mereka telah dibezakan hebatnya dari wanita2 lain….…,”Khusyairah terdiam.
          “Erkk,itu sahaja yg ana faham,ustazah,”ujar Khusyairah setelah mendiamkan diri.Ustazah Nusaibah masih tidak memberi respon apa2 pada penerangannya itu.Pelajar lain masih menanti kata ulasan dari Ustazah Nusaibah.
          “Syabas Khusyairah…Nampaknya enti faham hadith ini..Itu lah utamanya ‘mutholaah’ sebelum memulakan pelajaran..Perbincangan adab & hadith ni,cuma seminggu sekali sahaja.Apalah salahnya ‘mutholaah’ dgn bersungguh2..Baru lah faham.,,”kata Ustazah Nusaibah.para pelajar menundukkan kepalanya apabila ditegur ustzah itu.Mereka akui,mereka kurang utk ‘mutholaah’ pd pljrn yg 1itu memandangkan pljrn itu sekaligus diberi penerangan oleh ustazah.
          “Duduk,Khusyairah,”arah Ustazah Nusaibah kpd Khusyairah.Khusyairah terus duduk di tempatnya.Nota yg masih dipegang erat itu desimpan didalm beg sandangnya.Tak lama lagi cuti penggal sekolah.Madrasah itu juga akan bercuti.Ini bermakna,tidak lama lagi,mereka akan pulang ke rumah masing2.Fikiran Khusyairah sudah tidak boleh menumpukan pada perbincangan mereka.Mujur waktu pembelajaran hmpir tamat.Puas juga dia ingin memaksa fikirannya utk ‘save’ kn apa yg diperlrhinya hari itu.,.
          “Syira…Syiraa…,”panggil 1 suara tika mereka telah keluar dari kelas .Khusyairah berpaling menyahut panggilan itu.Asma’ berlari2 anak kearahnya.
          “Kenapa ngan nti ni Syira?,ana tgk nti mcm ada masalah je,”x focus lgsung pda apa yg kita belajar td kn,”tebak Asma’.Khusyairah terus berjalan smabil menunduk ke tanah tanpa berniat utk menjawab pertanyaan Asma’Sememangnya hati nya kacau waktu itu,Dia sendiri tidak pasti apa yg digusarkannya.
          “Syiraaa,”Asma’ menegurnya.Khusyairah memanggungkan kepalanya menoleh ke wajah Asma’.
       “Xde ape la Asma’.Mungkin excited sgt kot nk cuti ni smpai kan x blh nk focus kita bljr ni.,”
          “Erm,kalau ad ape2,bg la tw ana.Mgkn ana blh tlg.Syg sbenarnya nti jd mcm ni sbb nti bijak walaupun bermasalah,tp masih boleh menangkap pelajran2 kita tu..,”ulas Asmak.
          “Isshh,ape la nti ni.Ana ok je la..Erm,xpe lah..Ana nak msuk bilik dulu ya,.Kita jumpa kt kelas malam ni..Assalamualaikum,”kata Khusyairah sambil tersenyum.Senyum paksa gamaknyaAsmak hanya mampu membiarkan Khusyairah berlalu dgn hati yg berbalam2..Dia menggeleng juga akhirnya sebelum dia sendiri melangkah ke biliknya.
.....................................................................................................................................



Setiap dugaan yg Allah suratkan utk seseorang itu,adalah tanda cntanya Allah kepada hambanya..Masakan tidak,hambanya psti akan terus berhubungan dgnNya tatkala dugaan it uterus mengujinya..Malah,amatlah besar ganjarannya bila disertai dgn sabar..Jangan lah kamu katakana kamu itu org mukmin andai kamu tidak diuji..
Dia melemparkan pandangannya jauh ke pulau.Peristiwa 2 tahun lepas telah membawa dia ke perantauan ini.Jauh perjalanannya hanya keran ilmu.Dia bersyukur bila keputusannya dalam peperiksaan besar waktu itu agak membanggakan.Sekurang2nya,pertolongan org sekeliling dapat dibalas dgn kejayaannya meski dia tidak mampu utk membayar semua itu dgn wang ringgit..
Hening ptg itu benar 2 membuat dia rindu pda adik agktnya,…Celoteh petah kanak2 yg kini berusia 8 tahun itu sungguh masih terbayang2 di ruangan matanya…Telah 8 tahun dia menjaga kanak2 itu,dari bayi sehingga lah budak itu membesar dihadapan matanya.Keadaannya yg sememangnya tidak mempunyai adik,membuatkan dia dan Khansa’ terlalu akrab.Bukanlah Khansa’ tidak mempunyai abang tapi sikap Khalid yg sering bertolak ansur itulah membuatkan Khansa’ dan Khalid saling menyayangi..
          Khalid bangun dari duduknya.Helaan nafas kasarnya menggambarkan dia sedang buntu dgn kehidupannya kini…Khalid tahu kalau kehidupannya telah stabil memandangkan dia sedang menuntut di 1 sekolah tanpa berbayar..Duit ibu ayahnya tidak langsung disentuh tapi dia terfikir bgaimna ingin membalas jasa Encik Haikal sekeluarga.;
          “Khalid,pk cik dah jelaskan yuran kamu utk tahun ni.Kamu jgn fikir apa2 ya..kamu teruskan bljar je tw..,”sambil kepala Khalid diusap lembut,Encik Haikal berusaha utk memujuk Khalid yg sedang berbelah bahagi utk menyambung pembelajarannya..Akhirnya dia tamat belajar di sekolah itu..Khalid masih ingat bgaimana eratnya dakapan Encik Haikal tika dia mengembil keputusan UPSR dan dalam msa yg sama bgitu tajamnya pndangan Aliff Iskandar terhadapnya..Majlis yg diadakan utknya sempena tamatnya pembeljarannya di tahun 6,masih melambai2 memory yg sengaja diimbasnya kini..X dilupa juga bgitu murungnya Khansa’ meraikan kejayaannya,bukan kerana Khansa’ tidak gmbira,tetapi dia resah akan Khalid yg bakal meninggalkannya keseorangan tanpa teman utk kesekolah tiap2 hari kelak..Begitu banyak memorynya yg terlakar di kampong itu..Dan akhirnya,keinginan,keadaan dan impian org tuanya membawa Khalid tiba di Pondok Ihya’ Al-‘Ulum,di Klantan..Khalid mengambil keputusan utk menjadi seorang hafiz,alim dan da’ie..Umurnya yg menginjak 14 tahun ,tahun itu tidak akan disia2kan..Kakaknya,Khalidah Khusyairah telah pun menamatkan hafazan Al-Quran 30 juzuknya dan kini dia sedang menjalani peringkat pengulangan semula juzuk2 Al-Quran..Kkaknya boleh menghafal selama 3 tahun,masakan dia tidak boleh…Khalid termenung lagi..Dan dia melangkah pergi dari situ..Ada hal yg perlu diselesaikan…




No comments: