Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Monday, 8 April 2013

~Salam Perpisahan buat guru .. Happy birthday to you !


7 april 21 tahun yang lepas , lahir seorang puteri sulung di Hospital RaTu Ealizabeth,Sabah.. Kehidupan yang sungguh sempit dan tidak berkemampuan , membuat hidup tidak pernah diajar utk mengingati hari lahir sendiri .. Dan bila hidayah menyapa , ia dididik berlandaskan agama bahawa ia nya suatu pembaziran .. , bersyukur jika ada rezeki dan akur bila tiada apa2 ...19 tahun hidup tanpa sambutan apa2 … Malah aku sendiri pun tidak berminat utk ingat semua tu  .. Kata ayah “ Hari lahir tu menandakan umur kematian kita dah dekat setahun,nak sambut buat apa…? Gembira sebab dah nak mati …? Amal kita pun x cukup lagi , sepatutnya hari lahir tu kita yg bg hadiah sebab nak ber amal banyak2 , ni org pulak bg hadiah .. Dah terbalik dah … “ Itulah yg ayah tanamkan sejak kecil ,, jadi sejak hr itu , aku memang x pernah sambut hari lahir tp setiap hari lahir aku,aku selalu belikan kawan2 asrama aku kek2 besar bg depa makan .. Depa cakap “apa ni,, kitorg la yg kena bagi kau hadiah ,kek smua ni” .. Aku just sengih sambil ingat kata2 ayah .. ! Yeah,ayah mendidik utk tidak letakkan dunia dalam hati …
Hmmm .... banyak sangat makanan malam ni ... Maklum laa , 30 orang .. itu pun banyak yg aku x rasa . .Xpe la kan , bagi la mereka yg rasa .. Mereka yg penat2 sediakan semua ni ...


Tapi bila bergelar guru , telah 2 kali hari lahirku dirai kan termasuk tahun ini .. Kejutan dibuat tepat pukul 12 malam , ,pelajar bawa aku ke kelas , gelap , bunyi cengkerik semua adaa .. Mata siap ditutup lagi .. Bila bukak , hmm ,, ada2 saja budak2 ni ..






Sebahagian anak muridku yang gemar bergambar , sebahagian lagi setia di belakang aku yang sibuk mengemas ...


Ehh , pandang depan sana ... Kenangan2 .. bila lagi nak macam ni ...


"Ustazah laa potong kek ni , kitorang tahu sazah x suka ada lilin , jadi kitorang beli kek 'botak' je ..,"
tergelak aku .. Apa pun,memang x sempat makan pun,dah lesap awal 2 lagi..

Tahun lepas , mereka buat kejutan di bilikku .. Tengah2 makan tu , mereka serbu dan terus pecahkan belon , nak marah juga tapi memandangkan usaha mereka untuk gembirakan hati aku,aku sabar , sengih juga laa ....
"Ana tahu hadiah ni ,, x sesuai utk ustazah sebab ustazah dah hafal pun semua dalam ni .... Tapi hadiah ni je yang  buktikan ustazah ingat saya nanti ..."

Baik lah , nanti sazah baca ya ... Habis Quran sazah mcm mna .. banyak nya .. Ok 2 , Quran ni sazah baca terjemah je "



Mula aku masuk sini mengajar,anak murid aku 10 org .. Aku memang garang giler sampai ramai yang berhenti , itu aku x nafikan .. Aku x pakai rotan sebab mereka akur hanya dgn raut wajahku sahaja .. Mudah je pelajar2 aku ni , kalau guru lain , terpaksa gunakan rotan utk bg mereka dengar kata tp Alhamdulillah , aku cuma bg isyarat muka shj, mereka dah dengar .. Jadi hari itu , aku berusaha utk gembirakan mereka pulak ...

Dan hari ini pula,mereka kejut aku dari tidur .. Sanggup kejut , .. Aku tahu dah kejutan ni sebenarnya tapi buat2 teruja utk happykan mereka jugak ... Ikut saja la kehendak mereka ... 

Terharu , bnyak yg mereka lakukan utk semua ni .. 



"Weyhh pegang laa barang2 sazah ni .. letak dalam bilik , x baik betul la korang ni ...."

Dengar celoteh dorg buat aku tersenyum lebar .. Aku cuba tanamkan sifat rajin berkhidmat dalam diri mereka , x tau la berkesan atau x . harap 2  dapat la ... 


Mereka bertungkus lumus masak utk aku , katanya suprise tapi sampai ke bilik aku bau tomyam ... Aku diam je , buat2 x tau .. Haha ....




Kalau dahulu pelajar aku 10 org dan ramai yg berhenti , tinggal dalam 5 org .. Kemudian tambah dan tambah dan detik demi detik bertambah , sehingga anak murid aku  mencecah 40 org lebih .... Lebih ramai dari kelas lain .... Tapi utk hari ini , anak murid aku tinggal 30 org ..Lebih sedikit ,.. ada yg sambung belajar tempat lain ,ada yg kawen .. ntah la macam 2 .... Banyak pahit manis berlaku ... Aku beljar bersabar dari semua ini, .. Aku belajar sabar sejak aku menjadi pendidik .. Allah takdirkan aku mengajar semata2 utk aku jadi seorang penyabar , aku x sangka diri aku yg sekarang berbanding 3 tahun lepas .. Perubahan yg amat ketara , kalau dulu semua x kena , tapi kali ni aku lebih tenang .. Aku dan pelajar saling belajar antara satu sama lain,aku bukan guru walaupun aku yg mengajar , mereka juga bukan pelajar walaupun mereka belajar dari ku tapi kami saling mengajar dan belajar .. Terima kasih sayang ...


Kalau abah tahu ni , mereka sambut hari lahirku,pasti abah kata ni semua benda mengarut , tapi kalau mak ,biasa je .. Mak x kisah sangat selagi ia nya tak langgar syariat .. Langgar syariat x ni ekk ..?  Er, pembaziran mungkin terkeluar dari sunnah la ...

Aku bersyukur kerana dikurniakan pelajar sebaik mereka .. Dahulu, aku pelajar yang paling nakal sekali x kira dari aku kecil,.. sampai besar , nama aku pasti akan meniti bibir setiap guruku di pejabat .. Manakan aku tidak femes di semua tempat belajarku . Tak terkaa la kenakalan yg bagaimana sehingga aku besar , aku sedar diri aku , aku mula insaf , aku ingin berubah , dan aku dihantar utk menjadi pendidik .. Mulanya aku mengajar pasti , macam 2 ujian aku terima dan aku mengajar di tempat lain,aku memimpin sekumpulan besar peljar disini .. Aku mulanya takut memegang amanah ini memandangkan aku adalah pelajar yg tidak boleh dijadikan contoh terbaik... tapi kini , aku menerima anugerah Allah yg x terhingga kerana memperolehi anak murid yg tidak senakal aku .. Org selalu kata , kalau apa yg kita buat pada guru atau ibu , kelak generasi akan datang dua kali ganda lebih teruk dari kita , aku jadi takut ... Aku telefon guruku , meluahkan kemaafan dan mula menjalinkan pertalian erat dgn guru2 .. Aku mahu menebus semua kesilapanku dulu , ternyata Allah belum mahu uji aku dalam bidang ini ..

Berbangga dengan pencapaian anak muridku ... Biarpun aku bukan guru terbaik buat mereka , tapi aku puas melihat mereka membesar dan tumbuh di 'dakapanku' ...

Hadiah demi hadiah aku dapat ..

"Ustzh xnak hadiah kamu , ustzh cuma nak kamu berjaya dalam agama kamu ...," sempat aku mengingatkan .. tapi mereka beri juga , aku terima aja ..

Paling aku terharu bila mana mereka mngingati tarikh lahirku sedangkan aku lah guru yang paling garang sekali diantara semua guru2 disini ...

"Kenapa korang ingat hr jadi ustzh .. Ustzh selalu marah korang kan ," aku tanya mereka pada malam itu ..


"Ustazah marah kami tanda sayang .. Kami suka sebab kami diberi perhatian," sengih aku dgr celoteh mereka..
"Ustazah , belon 2 ni semua bagi ana ya .. Ana nak hiaskan kat dorm " .. ishh budak ni ,, amik laa.. bukan kenyang pun belon tu ..
"Ustazah tolong la jangan pindahkan dia dari kelas sazah ... Dia dah menangis tu .. Tarik la semula sazah masuk kelas ni .. .Saya x sanggup tengok dia menangis"

Dua sahabat yg x berenggang ke mana aja ... Sanggup berlutut pada aku semata2 tidak mahu sahabatnya dipindahkan dari kelas .. hmm ,, macam 2 la..








"jOM2 ...ikut sazah masuk bilik ..."

Mereka dahagakan kasih sayang .. Dan aku diamanahkan utk memberi kasih sayang dan pelajaran secukupnya ... Allah , beratnya amanah ... Apa la rasa mereka dapat guru seperti aku ..

Alamak .. ! x sempat posing baik lagi dah snap .. ape la !

Banyak benda jugak la malam tu , bercerita .. Proses buka hadiah .. pengalaman2 lama .. Semuanya aku korbankan masa utk bersama dengan mereka ....

Sambil2 makan , aku bukak sikit hadiah dan belek2 kad ... Macam2 ayat jiwang aku dapat .. aduii la .. Bila tegur
"Aipp kenapa jiwang sangat ni "

Depa akan kena kan aku balik ..
" Ustazah kami jiwang , turun kat anak murid " gelak besar aku ....

Ya,aku x nafikan la kot depa punya kata2 tu ...

Suap menyuap menambahkan keakraban antara seorang guru dan pelajar2 .... X semua pun aku suap , malu2 pulak dorg ni ....

Candid pic .... bertuah punya budak .. sempat lagi depa ni ....




Tergelak aku melihat kad2 mereka .. Kreatif juga semuanya

Sedih je ayat depa ni ... "Salam perpisahan " .. Aduhaii ...

Walaupun ustazah ajar kami sekejap je , tapi kami sayang sazah ... ! Oitchhh terharu deh ! "love u all juga ..!"

Ya Allah ,jangan la bagi sazah Alia berenti , biar sazah ngajar sini sampai saya khatam "

"Uitt,, x baik la doakan sazah mcm tu .. Bg laa sazah pergi ... Lagi pun ,kalau sazah x pergi Yaman pun,sazah ada bukak maahad kat temerloh nanti ..sazah kena berenti jugak "

"Ok ! kami pun nak berenti masuk maahad sazah .. !"

"Grrrrr !~ "

sajak buat guru ...........

"Sweet sangat kalau sazah malu2 ....."

Cehhh korang nak cakap yg sazah ni selalu buat muka x malu kan , lepas tu sazah jarang malu2 cam  tu kan ?! , ok fine ! @_@ haha

Ada jugak yang bercerita zaman2 mereka masuk ke kelas aku dulu ..... Mcm 2 ragam budak 2 ni ...

Cerita ni terpilih utk aku tonton kan , pasal cerita 2 yang lain semuanya melambung2 puji nya ..Aku xde duit nak bayar setiap pujian depa ni .. haha .. Cuma yg ni biasa2 je .. Itu pun , entah laa ... hailah ~


AlQuran ni banyak saham ni .. dapat jugak hadiah Al Quran ..~


"Ustazah jangan pindahkan adik saya dari kelas sazah ya .. dia dah ok kat situ .. " kakanya mengambil peranan ..

"Ohh sazah pun sayang nak lepaskan budak kecik lincah dan bijak ni .."

umurnya baru 10 tahun , tapi matang lebih dari umur 12 tahun .Ngaji pun lancar ..Anak yg taat .. moga jadi anak yg solehah ya sayang ..




Suasana melayan anak 2 riang ni ... alaahai ~

Laaa ,, bergambar la elok2 sazah !

Entah pukul berapa kami habis majlis ni ... Bila lagi akan ada majlis berkumpul bersama macam ni ... Sekali aku pegang anak didik aku , aku syaang nak lepas kan .. Tapi sekali mereka melarikan diri dari aku , aku x kan cari dan ambil semula pelajar itu ... Itu prinsip ku  !! Sudah dua org yg lari dari pegangan ku tapi selepas beberapa detik mereka minta utk kembali semula , sehingga kini , aku dgn pendirianku .. biar mereka tahu adab berguru ! .. Berguru bukan kena ikut kepala pelajar .. Tapi pelajar tu yg kena ikut guru ..! Nyah kau belajar sana kalau xde adab ... 

Aku cuma mengharapkan anak2 muridku menjadi org kebanggan baginda di akhirat sana .. Sepanjang aku disini,aku berusaha menanamkan kecintaan mereka terhadap Allah dan RasulNya .. Dan aku haraP mereka dapat bawa diri sendiri .. 

Banggakan Allah dan Nabimu , sayang .. Kemudian banggakan ibu bapamu dan guru2mu ... Dengan nama Allah , aku mencintai kalian keranaNya ...

"Korang xnk amik gmbar sudaah ,.. kitorg nk bergmabar ..





No comments: