Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Saturday, 15 October 2011

Ya Allah!Hari ini aku kembali kepada fitrah sebenarku!! ( PART 1 )



Setiap orang pasti ada cita 2 dan prinsipnya sendiri.Baik dalam apa keadaan sekalipun,mereka pasti ada kemahuan sendiri..Begitu juga aku seorang manusia biasa yg mempunyai fitrah yg sama dgn semua.Rasa2nya salah ke kalau aku mencoret sedikit kisahku di blog dakwah ini?erm,alaa,sekadar perkongsian dan iklan juga x salah kan?
Hmm...sebagai manusia biasa,aku pernah menyayangi seseorang yg aku anggap istimewa dalam hidupku...ya lah,setiap sesuatu yg kita syg,pasti istimewa,betul x?Ya,waktu itu,aku tewas dgn perasaanku sendiri.Aku berani kata yg cinta dan syg waktu itu adalah nafsu kerana aku menyayangi seseorang yg tidak layak mendapat syg ini sebab belum nikah donk!sedih bngat hati ini dah x suci lagi..Yeah,itu waktu jahilku,waktu dimana aku masih keras kepala dan degil bangat.Hmm,mula aku terpandang seraut wajah yg tidak halal utk ku lihat,dari situlah perasaan fitrah itu hadir..Tapi perasaan ini aku simpan tanpa pengetahuan insan tu dan org lain... "Ishhh,pkai tudung labuh,pakai purdah pn,boleh bercinta ke,ishh3"....("laaa,yg pakai purdah,tudung labuh tu bukan manusia ya?emmm,plik..plik")
"isshhh,boleh ke bercinta x bgtw?mcm mna kita nk dpt org yg kita suka tu"....("hmm,x semestinya apa yg kita suka tu baik utk kita...buruknya kita x tw...Allah sndri pn dah ckp,tidak semestinya baik y kamu pndang itu baik juga disisi Allah")btul x?...mcm 2 kan pandangan org bila kita dah kata "aku dah jatuh cinta" ...tp x pe,normal la tu bila org ni dok kate2...klau xde kata2 tu,bukan org namanya...


Erm...lama juga donk perasaan itu aku simpan...dan dalam masa yg sama aku semakin kearah hidayah Allah dan semakin menerima sttmnt  "ANTI CINTA SEBELUM NIKAH" ...jadi,aku melupakan semua itu,aku tumpukan utk kuliahku shaja..memang nggak lari donk perasaan pelik2 tu,rindu la,ape la kan.."habis,kalau rindu,anti buat apa?tgk gambar dia".....("erkk?pe kjadah aku liat fotonya neng?kerana 1 raut lah aku kecundang tw nggak..haishh")....habis,buat apa?....("emm,kamu cuba bacakan fatihah dan sedeqahkan utk nya,tu saja")...'laaa,plik..fatihah je boleh hilang rindu ke.ishh3'.....("ikut korang la nak caye ke x..tw nggak dulu aku kangen bngat bangat sama fitrah itu tapi aku bacain utknya surah fatihah dan aku hadiahkan utknya...esoknya,bila aku ke kuliah,rupanya futrah itu yg menyampaikan ta'limat pada kami").....hmm,suka suara je rupanya....("bukan mksud ku aku suka suaranya tp lepas juga kan rasa itu bila perantaraannya bgitu,aiyyaa")....


'habis,cam ne boleh tahan x luahkan kat org y kita suka tu'....("setiap org punya cara tersendiri...bg aku,mula 2 utk latih itu susah tp aku cuba juga dgn berkeras terhadap ftrahku..aku elak dari membiacrakan soal hati dgn semua ftrahku..jgn bg muka dan kembali rapat dgn kaumku")....kalau kamu keras ngan mereka,barangkali tidak ada sesiapa menyuntingmu!'....("terpulang keyakinanmu bgaimana...aku yakin akan pemilik rusukku...bukankah Allah jadikan pasangan2 itu utk saling memiliki?hawa tidak akan ada jika tidak ada adam..ingat tu!")......'haa????terbalik laa...adam la xkan ada kalau hawa xde,kamu ni sesat betul la'....("huh!aku pulak ya yg kena sesatnya...kamu boleh fikir donk,adam ke hawa yg diciptakan dahulu?adam kan?lalu sewaktu adam tidur,hawa dikeluarkan dari tulang rusuknya..maka setiap adam,ada hawanya").....'owhhh,habis kalau hawa yg tidak nikah 2 bgaimna??....("kamu ni soalan plik2 tw nggak?..emm,mcm mna ekk...mgkin juga adamnya telah 'kembali' dulu lalu menantinya disyurga...dan Allah nikahkan mereka disana")....oooo.ok3...terus,kamu memang ingin hidup seperti lelaki ya??....("erkk...??")


Aku terus dgn pendirianku menjauhi hati fitrahku dgn berkeras dgn mereka.,.saat hawaku sopan dgn mereka,aku pula berkeras seperti mendendami mereka...masakan tidak,hatiku diisi dgn ahli mereka dan merosakkan perasaanku yg telah aku khusukan buat rusukku...tapi aku x membenci mereka...malah aku pencinta mereka dan pembela hawa...cuma belum masanya utk aku bukakan hatiku utk salah seorang masuk supaya tetap disitu...Sepanjang itu aku bahagia dgn Rabbku,bercinta denganNya,aku mohon keampunan dan hajatku,...dulu aku ni jahat sikit laa,bukan sikit,banyak...maklumlah..,bila tgk org kawen dgn org kaya,hati pn terdetik..."wahhhh,senang hidup dapat org kaya"...kalau hensem.."wahhhh,hnsemnyaaaaa..nak jugak laa"...kalau pandai..."wow!!hebat nyaa..mesti pandai uruskan aku nanti"...hmm,dgn sengalnya,aku pn selalu mintak ngan Allah.."Ya Allah,kurniakan aku pendamping yg kaya,hensem dan pandai supaya mudah hidupku"..haha..lawakkan doa macam tu...tap sumpah!selalu aku doa macam tu....sampai lah aku bersahabat dgn seorang pljar U yg bersuamikan Maulana....fuhh!`~maulana tuuu..nk jugak laa..sempat lg tuu...hihi...dan beliau sering ajarkan aku doa ini :-

"Ya Allah,kurniakan aku cinta orang yg mencintaimu dan cinta orang yg mencintai cintamu dan jadikanlah cinta mu itu 1 sandaran utk aku belajar mencintai dan dicintai"

 Aku dgn sriusnya amalkanlah doa tu....2 tahun aku amalkan...sejak itu aku berubah...aku tidak lagi bersosial dgn rakan 2 yg mempunyai kekasih kono mereka..malah aku sering sertai mereka yg dekat dan mencari-Nya....'cewaahhh,taubat da beeeb...nk kawen sgt da ke'....("hmm,da nk kawen je ke baru nk taubat...tw nggak kalian itu cerminan jodoh kalian")....'ha??mcm mna aku boleh tgk jodohku dalam diri aku'....("bukan,maksudku peribadi kita..kita bgaimana,begitulah ftrah kita nanti").....'ye keee...habis yg nabi dapat isteri jahat tu mcm mna pulak...kafir lagi tu...pura 2 ke nabi tu islam?'.....("astghfirullah....bukan...bila itu jodoh yg Allah bg ,...maka situasi lain pula akan berlaku..barangkali Allah ingin melipatkaligandakan pahala kesabaran mereka berbanding dgn mereka yg dapat pasangn setaraf mereka")...'erm,,,hang ni ada2 je lahh...ikut hangpa r'.........("err..........hmmm")....xpe lah,lain orang,lain pendapatnya...


Bulan berganti bulan,tahun berganti tahun....sampailah umurku ke penghujung belasan tahun...kira dah tahap2 matang la ni...hihi...aku tetap dgn doa yg diajarkan oleh kakak yg ku kenali dulu disamping ftrah di hatiku telah lama hilang...cuma Rabbku tetap disini dan timbunan ilmu yg ku timba belum sempat disebar dan diamalkan.......memang ketara perbezaannya....semakin aku ingin cintaNya lekap dihati ,semakin rasa fitrah itu berebut 2 menghampiri...berbagai ujian dan lakonan ku buat terhadap mereka kerana ingin menguji hati mereka...tidak ada seorang pun fitrahku yg aku jumpa yg tidak mengatakan "i love u",i miss u" n bla bla bla bla....huh!..jika begitu dia berani katakan terhadapku,sudah pasi mereka telah mengungkapkan kata2 itu terhadap hawa ku yg lain...jadi ,aku biarkan mereka..dan aku teruskan pengabdianku dalam menentukan siapa fitrah sebenarku....aku terbaca 1 novel motivasi karya Ukht Fatimah Syarha yg bertajuk "PEMILIK CINTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL"...haishhh,aku yakin setiap yg membacanya pasti terkesan..aku juga begitu,..karya itu membuat hatiku semakin keras terhadap adam...aku jauhi hati mereka sejauh2nya..walaupun sebenarnya mereka berada disisi naluriku...aku tetap memburu cintaNya walaupun hakikatnya aku ini terasa jauh bangat dgn Dia.......Ya Allah,kiranya jodohku telah kau tuliskan disyurga,aku rela tidak menikah disini dgn org yg tidak dapat membimbingku kepada cintaMu"..aku tidak lg mengimpikan adam 2 hebat,kacak dan keduniaan...cukup dia DA'IE,maka sempurnalah segala ciri2 fitrah idamanku.......kerana semangatku ingin menjadi DA'IEAH seperti watak Nur Mumtazah didalam novel karya Ukht Fatimah juga yg bertajuk "SYABAB MUSAFIR KASIH"....bhgianya hidup jika dapat seperti itu...aku ni sntimntle tw nggak jd utk mndapatkan ftrah romantis tu x dpt lari dr kehendakku..ahakzzz....



Barangkali Allah telah menyempurnakan aku sebagai wanita dgn nalurinya sendiri...1 fitrah yg hadir bukan d halaman nafsu,malah ia hadir sbgai Da'ie...aku perhatikan dari jauh,aku alpa seketika,ta'jub dgn anugerah Allah pd semangatnya...aku leka terbuai dgn perasaan sndri dan aku lupa bhawa aku sedang bercinta dgn Rabbku...Ya Allah,ampunkan atas kelalaianku...namun,tidak lama selepas itu,serunya sampai mengajakku utk seiring di lorong hidayah yg diburu kami...aku tidak mahu kenal dia sesiapa,dia juga tidak mahu kenal aku siapa..tapi jauh di sudut naluri ADAM dan HAWA..tersimpan 1 hasrat suci utk melaksanakan sunnatullah dgn cara agama Islam yg suci...lalu kesepakatan telah dipersetujui kedua belah pihak,hanya tinggal utk membibitkan dgn bait2 mahabbah demi membuat ikatan yg sah...dalam pada itu,sempat aku menguji hati fitrahnya dgn bait2 fitrahku jua,namun dgn tenang lafaz yg keluar itu telah mententeramkan fitrahku "aku tidak mahu menyentuh nalurimu sebelum ada ikatan yg menghalalkan cara kita"....Ya Allah,keajaiban apa yg berlaku ni....
tapi.,,,
aku kalah jua dgn fitrahku bila dalam diam 2 ,hembusan fitrah itu telah membuka hijab naluriku terhadapnya...lalu rindu seorg hawa bertamu...sakiiit bangat...ya lah...pasti kalian pernah dgr kan, "cinta dan rindu itu mampu mebuat org beriman itu gila"...'erkkk?,gila?mknanya apa,?org beriman tu x boleh rindu?nanti mereka gila?gitu ya?'...("ermm,bukan macam tu...mknanya disini,perasaan itu terlalu kuat jika kita turutkan malah boleh buat kan ahlullah semakin alpa dan leka dgn perasaannya")...oooo gitu...
Jd,bila rsa itu mengujiku,dgn segera ku sedeqahkan fatihah utknya...sbg hawa,aku tertanya juga ,apakah dia dpt merasakan fitrahku yg dalam tanda tnya selama ini.....hmmm...aku tidur berselimutkan doa istikharah dan hajatku sementara terus taqarrub dalam sujud thjudku...moga2 berkatnya melebihi impianku...keesokannya,1 pesanan sampai buatku :-

Hari ini aku pergi..
Untuk menghapuskan luka Saiyidul Anbia' Muhammad S.A.W
kerana lautan maksiat yg telah dibuat
Oleh orang yg mengaku sbg ummatnya..
Hari ini aku pergi 
kerana perintah dari zat yg telah meletakkan getaran fitrah dihatiku..
Hari ini aku pergi...
Untuk menyenangkan seseorang yg telah korbankan 
seluruh hidupnya demi kebahagiaan 
kita ummatnya...
Jadi wahai puteriku..,
aku pergi meninggalkanmu 
utk datang kepada zat yg memiliki hati kamu
sehingga nalurimu terbuka utk menyerlahkan fitrahmu
antara kita...
Aku pergi meninggalkanmu..
bukan kerana aku tidak menyayangimu..
Tetapi....
Ada mata yg tidak pernah
mengantuk mengawasi cinta..
kita berdua...
Ada tangan yg akan memukul kita..
ketika mahabbah kita melebihi
cinta yg kita buru...
(cintaNya)
Oleh itu aku mohon pdmu..,
agar cinta fitrahmu dan aku hanya untukNya
yg memiliki hakikat cinta sebenar,...
Cinta Allah jua lah cinta abadi selamnya....

-adammu      


Yeszzza!!dia juga mmpunyai rasa yg sama..hembusan fatihah itu telah sampai kepada fitrahnya syukuuur Ya Allah..hmmm...bermkna dia harus keluar demi memerangi bisikan laknatullah yg cuba mengganggu nalurinya dgn cara DAKWAH ilallah...mulianya dia...~
Ya Allah...hari ini,engkau telah kabulkan doaku terhadap fitrah ini...biarpun aku rasa permintaan ku itu 1 perkara yg lucu....tapi hikmahnya lebih bererti dari kelucuannya...terima kasih kakak kerana mengajarkanku doa itu dan menanamkan dalam naluriku supaya memburu seorang da'ie,maka hari ini,aku telah memperolehi semuanya "kaya,pandai,dan hensem...lagi 2 romantis"...kaya dengan budi pekerti yg menghormati wanita..,pndai mengambil htku ...hensem kerana kesopanannya dan romantis dgn sabarnya....smuanya Allah bg jika benar dy jodohku......aisyhhh,lawak nggak??hihi...itulah sedikit kisah ku di sebalik kekasaran yg sering sahabat2ku teguri...Bila ada yg meminta nasihatku dalam cinta,aku hanya akan berkata "kejarilah cinta Khaliq nescaya cinta makhluq di sekelilingmu dan istiqamahlah dalam berdoa...jgn putus asa...mungkin bukan hari ini Allah kabulkan tapi Allah itu PASTI akan kabulkan walaupun ia cuma impian kita...samaada cepat atau lambat,bersabarlah"....


Buat mereka yg mengetahui insan2 ini,doakan kami terus kekal sebagai pelengkap 1 kejadian berpasangan.....bila,dimana dan siapa fitrah itu,doakan ianya makbul dan doakan istiqamahnya DAKWAH sbgai maksud hidup kami.....
~love u all bcz of Allah~


Sekian coretan,

-Puteri Alia-
&
-Fahri-

No comments: