Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Monday 12 December 2011

~Sanggupkah aku?~ (PART 3)






"Sebelum aku menikahimu,aku ingin kau tahu keadaan diriku,,Aku pasti akan meninggalkanmu 4 bulan pd setiap tahun paling tidak pun 40 hari....3 hingga 10 hari dalam setiap bulan..Hari 2 selepas solat subuh,wktu ku dimasjid,setiap minggu aku akan melakukan amal ziarah..aku hadiri malam mesyuarat,..siangku diluar,malamku dimasjid,siangku dimedan,malamku di rumah...dan jika aku punya tetamu,aku harus menghabiskan masaku dengan mereka...Sanggupkah kamu menjadi isteriku setelah kamu mengetahui padatnya jadualku?"





Aku terduduk mendengar semua itu.. 'Sanggupkah?' ..'Sanggupkah aku?' ....
MasyaAllah,kali ini aku sedar ,aku adalah bakal isteri seorang pejuang,syababuddin yg mana masanya banyak bersama perjuangannya....Aku sedar aku ini bakal menjadi serikandi Islam yg menjadi perisai pd seorang mujahid agama.....
Tp..
Sebagai manusia biasa,aku pasti akan kesunyian menanti kehadirannya....Aku pasti....!!
Aku termangu sendirian...sudahlah mamaku kurang bersertuju dengan pilihanku,jika mama tahu akan jadualnya ,pasti mama akan menyindirku "apalah bezanya dia dan doktor sebelum ni,sama juga masanya tidak ada sepenuhnya untukmu...Lagi kan pula kalau Putri bersama doktor tersebut,hidup Putri pasti terjamin makan minum Ptri akan terjaga"

'Arhhhh!!!tidakkk!!...tetap x sama!!'
"Ma,doktor tu menghabiskan masanya bersama orang lain, sedangkan dia menghabiskan masa dengan ummat...Dia cuba mengeuarkan ummat ni dari kesakitan yg panjang" aku cuba menyedapkan hatiku sendiri...
"Alah,sama je...hari 2 tinggalkan Putri jugak kan,lg pulak tu lama..4 bulan...sanggup ke Putri dok diam?putri jangan tipu mama kalau Putri kata Ptri sanggp terima semua ni..Mama tahu hati Putri,mama pun x suka bila Putri dah menikah tp Putri harus berjauhan dengan dy..Putri,jangan cakap ngn mama kalau Putri memilih dy sebab Putri dah sayang dy...Sekarang Putri boleh nampak semuanya manis....fkir untuk 10 tahun pernikahan Putri,sanggup ke?"...




Soalan mama buat aku terdiam...setitis demi setitis airmataku menitis...'Mengapa begitu sukar utk aku raih bahagiaku....Saat 2 macam ni,aku perlu sokongan utk kuat dan teguh dengan keputusanku....Aku perlu kekuatan utk kau mantap dengan pilihanku...Jika ditanya akan naluri wanitaku sebagai bakal isterinya,sumpah aku akan menjawab "Tidak!!aku tidak sanggup!.."..
tp,bukankah impianku ingin menjadi mujahidah?bukankah impianku ingin menjadi serikandi?bukankah impianku ingin syahid??Inilah peluangnya barangkali..Bersuamikan seorang pejuang mungkin akan terus menobatkan aku sebagai pejuang....tapi aku masih belum kuat untuk meneruskan langkah...
Aku menghubungi guruku yg tidak jemu 2 memberi kata nasihat sebagai penguatku untuk berdiri..,kata guru "sekiranya kamu redha dengan suami mu disebabkan dy meninggalkan kamu,kamu akan dihiasi 500 tahun sebelum suamimu memasuki syurga....kamu akan menantinya disana,mempersiapkan mahligai 2 kalian.....setiap amal yg kamu lakukan,akan dilipatkali gandakan,setiap amal yg suamimu lakukan,akan diberi ganjaran dan akan masuk ke dalam saham akhiratmu.....Dengan kamu mendidik anak2mu,kamu telah mendidik anak2 dan wildan di syurga.....Ganjarannya besar utk isteri yg redha...Kamu beruntung kerana memperoleh suami seperti itu kerana fikirnya untuk ummat kita....Tidak ramai syabab sekarang yg menjadi 'syababuddin' tetapi mereka menjadi 'syababuddunia'...Persiapkan dirimu selengkapnya kerana kamu adalah perisai terampuh suamimu kelak"...
Aku menggeletar keharuan dan kekaguman dengan nasihat guruku yg penuh roh dalam kata2nya....Semanagtku naik,keputusanku mantap dan pilihanku muktamad!....Lalu,aku menjawab persoalan tadi yg menanti jawapanku...
"Ya!aku bersedia untuk itu...Aku menerima segala kekurangan masamu denganku demi ummat kita yg kian nazak"..
Bakal suamiku juga seorang doktor....Ya!seorang doktor pada ummat yg sedang menanti parahnya jika tidak diubati....Gaji bulanannya tidak terzahir di fana ini,tp dia telah menabung disana...Aku bersyukur kalaulah sememangnya dy juga 'doktor'ku...
Dia lalu menjawab:
"Aku meninggalkanmu 
bukan kerana aku tidak mencintaimu,
tetapi..
Aku ingin membutakan mata durjana,
Yg seronok melihat sia2nya masa kita,
teralpa dengan kemanisan cinta....
Aku ingin merawat luka saiyidul anbia',
yg telah mengorbankan hidupnya,demi kita
dengan pengorbanan cinta kita yg x seberapa berbanding cintanya...
Redhakanlah aku,dan aku meredhaimu,
maka kau dan aku telah membina 1 mahligai disana..
Yakinlah !!"

Aku terus bangun menyempurnakan wudhu'ku dan lantas aku solat 2 rakaat sebagai tanda syukur jika dia lah jodohku...Aku sebak dengan semua ini...Aku akan menghargainya....
Inikah hadiah dalam bentuk ujian? Atau ujianku yg berupa hadiah?





Segalanya yg ku alami tidak akan ada berkatnya jika tidak ada doa dari sahabat2ku...Doa kalianlah yg membawa aku ke sini....Jadi,ku mohon jgn kalian putuskan doa kalian buatku,hidup dan matiku....Aku juga tidak akan pernah lupa mendoakan agar semuanya peroleh berkat...
 
~ Puteri Alya~

No comments: