Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Monday 3 September 2012

:: Musafir Hikmah ::

 
 
31/08/2012
 
Hari ni aku berhijrah lagi .. Sangat2 kelam kabut,terlupa hari ni hari jumaat,,pkcik2 teksi pun semua solat jumaat.. Tiket aku pula pukul 2 ..Jadi ujian sikit utk ke terminal .. Nak menangis pun ada bila keadaan terdesak,xde kenderaan yg boleh ambil dan hantar aku ke terminal .. Akhirnya dalam hati aku cuma bertawasul dgn amalan2ku yg x seberapa ni sambil melilau lagi mencari 2 no teksi yg non muslim .. Sedang mencari,terlintas di fikiran bahawa ada lagi sorg kawan yg mempunyai kereta.. Alhamdulillah,,dgn ihsan dan belas kasihannya,aku tiba di terminal dan lagi 20 minit bas akan berlepas ...Sedang berjalan menuju ke platform,ada seseorang melanggar bahuku,tapi sekali aku pusing bukan aku yg jatuh tapi ad sorang makcik di hadapanku yg jatuh berterabur barang2nya .. Aku jadi berapi waktu tu ... Bukan kerana dia melanggar aku tapi makcik tu dah terbongkok 2 ambil barangnya ... Entah mcm mna tgn aku waktu tu terpantas semula,,aku terus mencapai beg sandang makhluk Allah tu..

Aku : Assalamualaikum pakcik ...(umur muda lagi sebenarnya .. 20an kut .. bantai la pkcik ..Awak langgar saya awak x mintak maaf,,dan awak langgar makcik ni sampai jatuh.,awak boleh jalan macam tu aja?Mata awak letak kat mana ?

Mak cik: Eh xpe nak .. xpe2 .. Mak cik boleh angkat sendiri ... (aku kasihankan makcik tu.. aku ambil beg bajunya dan aku letakkan terus diatas tangan lelaki tersebut)

Aku: Memandangkan bas saya berlepas x lama lagi,,saya mintak sifat kemanusiaan awak ni tolong makcik ni .... Langgar org pndai la mintak maaf ... Org tua pn x reti nak hormat ke .. (bebelku sorg diri dan aku pergi ke arah makcik tu dan minta izin ... Aku nk tlg tp minta maaf la mkcik,,tiket saya nk terbang da..Makcik tu cuma tersenyum .. Lelaki yg masih tergamam dan malu dgn perlakuanku cuma menunduk mengambil barang2 yg terjatuh.. Aku terus berlalu tnpa kata ..)

Fuhh,,ada juga org mcm ni .. Minta maaf la bro,terpaksa la menegur depan khalayak..Terlalu biadap nampaknya sikap itu ..

Sedang dalam bas pula,lepas aku cek seat aku,rupanya dapat kat couple seat .. Aduhh ,,agak menyumpah juga bila dapat mcm tu .. Aku ingt aku sorg dapat single seat ... Aku pun duduk,..Kaki dah kejang ni fikir 2 sapa yg akan jd partner seat aku ni ..Sorg demi sorg masuk dan penuh perut bas ni .. Last sekali masuk sorg hamba Allah ni .. huh??? lelaki sebelah aku ..??? Aduhh,,perjalanan 4 jam,xkan duduk dgn lelaki ... Aku berdiri dan bertanya ..

Aku : Awak ke dok sebelah sy? Lelaki tu mengiyakan ... Aku dah garu kepala ... Sudah la dua 2 berdiri yg lain duduk,pasti lah kami menjadi perhatian ..

AkU : Boleh saya nak tukar perempuan sebelah saya ..?

Lelaki: I dont know tapi saya nak duduk di tempat saya la..

Aku: Tapi saya perempuan ,awak lelaki .. Awak x fikir ke benda tu x boleh ..?

Dia sekadar menjungkit bahu .. X lama selepas tu,kondukter bas pun masuk utk cek penumpang ...Aku terus menyampuk ..

Aku : Pakcik ! Saya nak tukar dgn perempuan ... Mana boleh sebelah saya lelaki dalam perjalanan 4 jam ni ..

Pakcik : Duduk je lah.. Bukan ada buat apa pun...Kan ramai dalam bas ni ...

Gila pakcik ni .. x faham bahasa kutnya atau buat 2 x faham .... Sebenarnya aku dah menggigil ketakutan ... Sejuk kaki tanganku memikrkan hal tu ... Dalam hati ku x hbis 2 beristighfar ... Tawasul lagi dgn amalku ... Sedikit sebanyak surah dan ayat pelembut hati ku baca .. Dan aku keluar dari seat ku,,cuma aku tinggalkan beg 2 ku disitu.,Aku terus duduk d tangga bas ... Lebih rela aku tido kat tangga bas dari berjaga kat sebelah lelaki yg x fhm bahasa ni ..
Baru aku nak berjalan keluar,ada sorg cina bangun dan menghampiri kami ..

Cina : You ha mna buleh duduk sebelah perempuan tutup 2 ni .. You tak paham ka ?
(Aku terkejut dgn bcara cina tu,terus aku pndang belakang,lelaki tu dah terkebil 2)

Lelaki : Tapi tiket saya disini ..

Cina: You boleh tukar maa .... Itu pun mau kasi ajar ka .. Itu ramai olang perempuan.You boleh minta tukar kerusi sma dia.. Tu you tngok haa ada org laki duduk sorg 2 tu,you boleh minta tukar ma dia,suluh dia duduk sma you.n pmpuan tutp nii boley duduk situ sorang2 .. Itu dah sttle ma(sekali lagi aku terkedu..Bijaknya non muslim memahami)
Cina tu terus ke hdapan bas menyuruh pemandu bas menukarkan tempat kami .. Semua tumpuan kearah kami .. Malu juga ada tapi aku x rela berkeadaan begitu .. Aku bersyukur sgt 2,,akhirnya aku dduk di seat single ..Kaki dan tgnku masih belum reda..Menggigil2 lg .. Sempat juga mngutuk diri sendiri ..Tu la ,td mcm terer sgt tlg mkcik trjatuh td .. Aku menoleh sekali lagi cina tersebut dan menundukkan kepala sedikit tanda terima kasihku.. Sesampainya di perhentian,cina tersebut turun ,dan aku pula belum sampai ke destinasi tp kami berhenti berehat . Lalu aku pntas mengurnya utk mengucapkan terima kasih atas pertolongan besar td,menyelamatkan maruahku..

Aku : Uncle,terima kasih ..

Cina : Sama2.. You pun itu lain kali jgn jalan sorg 2 laaa.. bahaya tu sma lelaki macam tu .. You sudah bagus tutup dari atas smpai bawah moi,tp you tetap bahaya tu mata 2 jahat manyak oo..

Aku terkedu buat sekian kalinya... terkene setepek .. Malu amat2 lagi2 bila non muslim menasihatiku begitu..Aku tunduk terdiam ..

Cina : sorry laa ckp manyak sama you.Ok la,i pergi dulu ..
Aku melepaskan dia berjalan.. Semoga hidayah Allah memilihmu untuk sambut Islam sebagai pakaian kehidupan dan kematianmu,uncle .. (dalam hati je la. dari jauh ..)

Sebak bila dua peristiwa yg aku lalui hari ni,tiada contoh dari saudara seimanku .. Kenapa begitu menyedihkan keadaan sekarang ..
Dan aku juga bersyukur bila Allah tetap memelihara aku dimana aku berada .. Aku berusaha menjaga keadaan sekelilingku terhadap diri aku,dan Allah membantuku saat aku terhimpit dgn org yg x faham agama tp melalui hamba yg lain,,bukan org Islam ... Allahuakbar ....!Hidayat utk ummat zaman ni ...

No comments: