Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Friday, 2 December 2011

~~~Restu mama bagaimana??? (PART 2)






"Mama x suka dia!selagi dia belum dapat kerja mama x nak putri nikah dgn dia!dia nk bg putri makan apa?putri nak duduk mana?nak naik apa?anak 2 putri mcm mna?putri ingt,putri tu anak sulung mama!..ayah memang selalu ikut kepala putri sebab tu putri x pernah nk dgr cakap mama....kawen ni bukan main pondok 2...kawen ni bukan mcm main mak-mak tu...kawen ni seumur hidup tw x !...dy nak putri tp belum bersedia...mcm mna putri??nak nikah dulu baru buat majlis??kenapa x saling tunggu?takut putri kena kebas??bersepah lagi pmpuan kt dunia ni,putri pun,bnyak lg laki kat dunia ni...doktor hari tu yg datang meminang kenapa tolak??putri nk jugak dia.....putri sedar x apa yg putri dah buat ni ... putri petaruhkan hidup putri sebab lelaki !.walaupun dia tabligh,mama x setuju!!.putri dah lupa prinsip putri sebelum ni...sebelum kenal dia!..mama tetap x setuju !klau dia sungguh 2 dgn putri,putri suruh dia cari kerja dulu....x kira kerja apa pun,asal halal !..anak mama bukan barang murah !...putri fikir balik!"

Hancur hatiku bila aku mendengar luahan mama sejak aku menghubunginya td...menangis aku bila tunanganku diperlakukan seperti itu....diperkatakan sperti itu....mengapa mama masih belum sedar bahawa kekayaan dan kedudukan bukan keutamaan utk anaknya seorang ini...anak sulung Puan Roziah ini tidak pernah memandang harta sebagai ukuran....tidak pernah memandang rupa....jika harta yg ku pandang,aku akan terima lamaran sebelumnya dari seorang doktor d HBJB...aku dah terima dia.....tp...aku tahu harta yg dia ada x mungkin buat aku bahagia...aku sedar tnggungjawabnya sebagai doktor,akan kerap membiarkan aku sendirian...akan kerap meluangkan masanya dengan pesakitnya....aku x mencari seorang yg boleh menjadi teman hidupku...tp aku mencari seorang penasihat dan idola buat anak2ku....seorang idola haruslah sempurna peribadinya bukan hartanya!!!tp kenapa mama begini.....







Aku cuma mengutarakan satu soalan pada mama "Ma,kalau putri dan dia nikah dulu dan majlis kami tangguh boleh ma?lg pun dia nak berpindah dari sana ke sini memakan masa,kalau tunangn lama 2 x manis maa"...Langsung bgitu kata2 mama...sedangkan ayah telah bersetuju dari awal....saat 2 akhir begini,mengapa ini yg harus aku terima...bukan mudah utk aku menerima seorang lelaki dalam hidup ku....mama juga maklum tntg itu....mama tahu hati aku terlalu kebal utk insan yg x sepatutnya...aku tahu mama kecewa bila aku menolak lamaran doktor itu tp itu bukan alasannya utk mama menolak pilihanku !!

Aku masih buntu bila panggilan mama buat kali kedua berbunyi di fonku....aku biarkan tp suara itu menjerit 2 supaya aku menyambutnya....ku sambut juga dgn suara y sengaja ku serakkan.. "Tidurka?" tnya mama.... "Hmm,ngntuk la ma" ... "Ok 2,xpe 2...tdur lah" ..... Itulah mama,terlalu menyayangiku sehingga semuanya tentangku diaturkan.... Sesetengah keadaan,mama terlalu memahamiku,tp sesetengahnya,kenapa hatiku tersayat dgn keputusan mama...Aku termenung lg memikirkan dirinya yg masih di jalan Allah....kasihan org semulia dia ditolak...kalaulah mama tahu dia......kalau lah mama nampak dia......dan kalau lah mama selami hatinyaaa.....mahukah mama menolaknya?Aku x pasti tp aku harap,dia adalah dia walaupun 100 abad akan dtg,dia adalah dia yg sekarang......

Akhirnya aku berbincang dgn sahabatku yg juga teman seperjuanganku 6 tahun lepas.....Setelah aku menceritakan masalah dan konflikku/..dia bersetuju utk membantu ku...Ayahnya juga bersertuju utk membantu khitbahku...segala kemudahan dan kelancaran terpancar di pandanganku...tp aku fikir sekali lg,apakah mama akan menerimanya kali ini.....Jika mama tidak setuju,haruskah aku tetap dgn pndirianku memilihnya sedangkan restu mama amat perlu dalam hbunganku kelak....






Buat kamu Fahri bakal zaujku..,
Jika kau terbaca coretan ini,ku mohon kau tidak berubah sekalipun 100 tahun akan dtg ujian dalam takdir ini,aku ingin kekuatan kau utk aku tekad meneruskan lgkah....Jika kau itu benar 2 jodohku,Allah pasti akan memudahkan segala urusan kita...Aku sekadar membantu mana yg perlu,selebihnya tanggungjawabmu utk menunaikan hak seorang pelindung....Jika jodohku bukan dengan kau,makanya Allah ingin yg terbaik buat aku dan kau....Tapi doa itu boleh mematahkan takdir...aku mahu secebis kekuatanmu ...aku masih belum teguh.....







Buat sahabat2ku....
Hanya perkongsian yg perlu,restu itu amat bermakna dalam hubungan kalian....Apa yg kalian inginkan,utarakan dulu kepada org tua kalian...Dia terima atau tidak,itu nombor dua....jika dia menolak pilihanmu,pasti ada kebaikan difikirkan utk mu....Jika dia menerima pilihanmu,pasti dia nmpk kebaikan buat anaknya......







Apapun,Puteri Alyatul Ulyah mengharap doa kalian sahabat2 ku agar mendoakan semua urusanku dipermudahkan dan dilancarkan.....Semoga usaha ana ni,Allah bg asbab lembutnya ht mama tk trima smuanya.....Mohonnn sgt.....Doakan....
Love u all bcz of Allah.....

-Sekian coretan dari putri-

2 comments:

CikMai said...

Tapi doa itu boleh mematahkan takdir...aku mahu secebis kekuatanmu ...aku masih belum teguh.....

hadapi situasi yg serupa :"(

Anonymous said...

insya-ALLAH sama seperti ana juga kisah sebenar ukhti alya ni..jika x keberatan ana juga insya-ALLAH dpt jgk tlg if diberi peluang...