Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Monday 14 May 2012

✿✿•.❀¸.•❤•. Ukhuwah itu bagai seutas tasbih.•❤•.¸✿ ✿



1..2...3...4...5 .................
jua seterusnya angka yg tiada pengakhiran bilangannya ...
Diumpamakan dengan serantai ukhuwah ..
Yg bermula dengan tulus kerana Allah ....
dan berakhir juga kerana Allah ....

Untaian tasbih yg meratibkan selipis ulasan 
tanda ingatan...
sebuah persahabatan....



Tika Nabi bersabda bahwa :
"Mukmin itu bagaikan satu jasad" -(Annasa'i)-
Jauh ku renung tentang khilafnya diri ...
penuh noda dan dosa ...
bagaimana mungkin hakmu ku tunaikan ....

Ditambah lagi dengan firman Rabb kita ..
"Mukmin itu adalah saudara" -(Hujurat:10)-
aku akur utk memberikan hikmah itu ...
agar kita kongsi bersama ...

Aku sedang menulusuri dan menghayati ertinya persahabatan ..
Yang sering kau dan mereka ungkapkan...
Kerana aku merasakan tidak berkelayakan ...
Lantaran kekurangan pemahaman mengenai sebuah pertalian ....

Lalu aku membaca warkah cinta ..
dari kekasih untuk kekasih ...
dari cinta utk cinta ...
dari hati ke hati ...
hingga aku menemui sebaris madah indah ..
yg tertulis megah :-
"Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan antara satu sama lain kecuali mereka yang bertaqwa" -(Zukhruf:67)-



betapa aku ketakutan utk menanggung hal itu ...
Beriman aja belum sampai pada kehendakNya ..
inikan pula martabat taqwa ...
terlalu jauh erti kiasannya ...
Tapi antara kalian juga berkata menyedarkan ku ..
"Aku bersama dengan sangkaan hambaKu" -(Alhadith)
Disusuli jua peringatan keramat yg tidak ada dustanya ..
"Jauhilah dari banyak berperasangka kerana sebahagian prasangka itu dosa" -(Hujurat:12)-

  




Tasbih ditangan ku ratib lagi...
bukan meratibkan asma'Nya ...
namun membilang bilangan hikmahnya ..
yg baru terlihat pada hakikat seutas 'tasbih' ....
Dan langkah kaki kuatur,
lafaz syukur ku tutur...
asma' 'azimnya mula kedengaran ...
dengan suatu kesedaran ....
kini tasbih itu tidak lagi sendirian ....
selain asma'Nya yg sering diratib insan,
ia nya menjadi ukuran perumpamaan 

akan
 sebuah persahabat..
 Terima kasih kamu ....
Terima kasih mereka ....



"Wahai hamba-hambaKu,tidak ada ketakutan dan kesedihan bagimu pada hari itu bagi orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami" -(Zukhruf:68,69)-

~Puteri Alya~


No comments: