Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Monday, 21 May 2012

Ubahlah takdir dengan doamu,sayang .... (PART 5)



"Assalamualaikum Puteri... apa khabar enti? ",tanya salah seorang sahabat melalui emailku ..
 

"Alhamdulillah ... ana msih punya peluang utk hidup dan teus mengislah diri .... kamu?",tanya ku pula walaupun tidak ku ketahui siapa pengirimnya...
 

"Alhamdulillah juga ....ana pun sihat...gembira dgr enti sihat ....dah lama x dgr khabar selepas fb dakwah tu ditutup ..rindu pula dgn hujjah 2 enti ...,"sambung si sahabat 'misteri' tu lg...
 

"Hujjah??ana berfb bukan utk berhujjah tp keadaan fb tu yg membuatkan ana utk berhujjah ... semua tu boleh dilakukan oleh semua org.. bukan ana sorg ... ",
 

"Benar,Puteri ... Erm,bagaimana dgn part 4 yg masih tergantung ...?," terbit soalan yg agak memeranjatkan juga meski bukan dia sahabat itu org pertama namun dia adalah org terakhir pada hari itu .... Aku faham maksudnya namun aku belum bersedia utk menyambungnya ...
 

"Part 4?? err... part 3 je belum masuk lagi,kenapa harus ke part 4?,"soalanku merujuk kepada entry ku tentang "sahabatku mencari jodoh" ... Aku faham pertanyaannya berkisar tentang kisahku namun hal itu telah lama tidak aku fikirkan... Cuma dari persoalan itu,aku meyakini dia mengikuti blogku..
 

"Part 4 "atas nama cinta" ... part 5 mna? Maaflah,ana selalu juga ziarah blog enti tu.. kalau nak baca semua,x habis jadi ana baca sikit2 dan sering ziarah ke sana...,"kata2nya memberi jawapan pd persoalan di benakku ...
Aku tidak berniat utk mengabaikan soalannya ..lantas aku berkongsi pd sahabat yg bertanya ,...
---------------------------------------
 


PART 5

 

"Dah lama x contact Fahri,Puteri,??,"soal seorang kakak sewaktu aku menziarahinya beberapa tempoh yg lepas....
 

"Kak,sepatutnya ana tidak perlu menghubunginya sedari awal lg...Hal itu adalah kesilapan besar yg pernah ana lakukan,kak...,"pertanyaan kakak itu membuat luka yg ku rawat sendiri sejak 5 bulan yg lepas terusik semula ...
 

"Kenapa?Menyesal ..?,"aku terdiam mendengar kelancangan bicaranya ....Menyesalkah aku??Tidak ... aku sekali 2 tidak menyesali mengenali insan itu ... Yg aku sesalkan,kenapa begitu singkat pemikiranku tentang sebuah pertunangan....Yg aku sesalkan kenapa terlalu sempit pandanganku tentang sebuah perhubungan yg jelas 2 HARAM....Aku salah mentafsir tentang "cinta kerana ALLAH" ... Salah sangat 2 .... Terlalu salah dan jauh bezanya .....
 

"X kak ... hal itu tidak akan disesalkan kerana ianya suatu pengajaran dan pengalaman yg xkan berulang ....,"ku alihkan pandangan agar x terkesan perubahan di wajahku...Serasa ingin menangis mengenangkan betapa kotornya diri dan hatiku yg telah ternoda dahulu ..... Betapa aku ingin menjerit memberitahu dunia bahawa aku sudah tidak ada harga diri !! Betapa aku ingin semua mengetahui bahawa aku tidak berniat utk berkasih sebelum bernikah .... Malah hal itu yg amat aku jauhi namun hal itu yg telah terjadi sebagai takdir pada diri sendiri..Setitis airmata gugur jua ... Air mata kerana kekuatan yg sedang bermula ...
 

"Akk x rasa Fahri jodoh perempuan disana tu ... Yg akak rasakan,dia jodoh Puteri ...Biar dia menjauhi tp akak kenal dia dah lama ... Percayalah ...dia milikmu,dik ,"kata 2 itu bagaikan air sejuk yg megalir ke relung hati ... Namun segera aku beristighfar ... 'SubhanAllah..dia bakal tunag orang .. mna mungkin aku merampasnya..Jika hatinya ada aku,tidak mungkin dia merelakan pertunangan dgn wanita lain ..'bunga2 prasangka buruk itu segera ku halau ...
 

'Pergilah,Fahri ... Pergilah..asalkan ianya x menjauhkan kamu dari Rabbmu ... Terima kasih membebaskan aku dari cengkaman dosa yg x kusedari ini .... Terima kasih mengembalikan maruahku sebagai wanita secara terhormat ... Terima kasih kerana memeliharaku melalui perpisahan itu ....
Bahuku disentuh lembut pantas airmataku diseka kakak itu..Malu ... Malu bila dilihat aku wanita yg mudah kalah pada ujian...
 

"Jangan berhenti berdoa jika itu kehendakmu ... Banyakkan solat hajat .... Ma xkan memaksamu lg ... Kali ini,mak akur jika sesiapa pilihanmu ... Cuma,jgn ttupkan hati utk hal ini ...jgn menanti pd yg x sudi.. umur mak semakin ke penghujung usia sdangkan kamu anak sulung mak,"

mesej yg ku terima waktu itu benar 2 membuat aku terus menangis .. Ada harapan yg tersirat ... Ada penyesalan yg tersurat .... Dan ada kebebasan yg xkan tersekat... Aku buntu dgn kerasnya hati dan harapan seorang ibu..Masih terngiang 2 kata 2 yg ku ucapkan pd ibu beberapa waktu yg lepas .. 'Mungkin antara kami adalah makbulnya doa mak yg x merestui kami dari awal ... kerana itulah semua petunangan akk kecundang tiada noktah...Nikah kan aja  akak dgn mna 2 pilihan mak jika itu yg mak restu dan hati akk xkan hancur lg' , kata 2 itu lah yg membuat ibu terdiam dan aku tidak pulang ke rumah dalam jgka masa yg lama ... Bukan kerana melayan rajuk tp kerana takut jika benar 2 ibu menikahkan aku dgn lelaki yg menjadi pilihannya ... Soalnya,mampukah aku??Jd,aku ambil keputusan utk tidak pulang kerumah dgn alasan sibuk dgn hal kerja ....Aku sedar perbuatan itu salah namun bgaimna aku ingin menyedarkan ibu bhawa aku tidak mampu hidup dgn pilihannya ...?Pilihan ibu terlalu jauh dari bidangku ... Medanku adalah medan dakwah sedang pilihan ibu penuh dgn dunia yg ditawarkan utkku ....!!Aku bukan mahu dunianya ! Biarpun cintaku telah murah kerana pernah menyerahkan pd insan x sepatutnya namun cintaku tidak pernah rendah hanya kerana dunia semata2...
 

"Puteri... Apa yg ana doa dan harapkan ,moga kalian bersatu dgn rahimNya dan rahmatNya ... Mulakan dari sekarang dan jgn berhenti utk berdoa .... Ingat ,,beberapa takdir yg boleh diubah dgn doa... ALLAH itu maha mendengar doa dan mengabulkannya .... Semoga sebab ummat ini kalian disatukan ....berdoa..berdoa..berdoalah,"sekali lg doa dari seorang sahabat menyejukkan ht ku .... Lafaz "Aaamiin" berkali 2 kuucapkan dgn harapan "aamin"ku beserta dgn aamiin nya para malaikat......
Aku menziarahi sahabat2 yg menjemput aku kerumahnya....Alhamdulillah,banyak hal yg aku pelajari ... Cara kehidupan mereka... Dan pergaulan keluarga mereka ...
 

"Kak,boleh ana ambil anak ini sebagai anak agkat...??,"tanyaku tika aku menziarahi seorang kakak,kenalanku d fb ini ....aku memohon keizinan si ibu utk menumpahkan kasih sayang pd seorang anak kecil yg tidak ada bapanya ..Kelihatan kakak itu agak terkejut .... Namun tetap mengangguk kecil ...
 


"Kalau akk keberatan,xpe lah ... ana akan cari dari org lain,ana cuma mahu didik anak yg ada dalam tangan ana ... ana ada anak murid tp kasih sayang itu bgaikan antara adik dan kakak....
 

"Puteri x mahu menikah dgn ustaz tu...??"tanyanya merujuk pd risikan yg aku terima melalui seorang sahabat ....Aku telah mnceritakan hal itu pdnya utk memohon pndangan ... Bila pendapatnya supaya mngikut kata hatiku,makan hatiku memutuskan utk menolak secara halus...
 

"Ana cuba utk x buat hal yg ana x suka org buat pd ana,kak .... Ana x suka lelaki yg menikahi ana dalam keadaan hatinya ada wanita lain begitu juga ana xkan menikahi mana 2 lelaki sedangkan hati ana ada insan lain ..,"kata2 ku menunjukkan keputusanku... 'kak,jika kau ,merasai rasa hati ini...tergamakkah kau menyuruh aku menerima ustaz itu...?;desisku ..

'Nampaknya lama lg akk nak lihat kamu bergembira dgn hidupmu,'kata2 kakak 2 itu perlahan namun jelas d pendengaran ..aku sekadar terdiam
 

"Ana gembira jika ada anak ini,"kenyataanku berbaur permintaanku utk kesekian kalinya..aku mengusap kepala anak itu ..... Ibu anak itu kelihatan mengangguk separuh antara rela dan tidak ... Tertanya 2 juga adakah dia tidak mengizinkan aku menumpang kasih anaknya ....atau dia masih tidak percayakan aku pd pertemuan kami itu ... bermcam 2 persoalan di benakku ...
 

Namun aku pulang dgn hati yg senang kerana aku ada 'ulamak' ku sendiri utk ku didik .... Selepas ini,aku tidak akan ada masa utk memikirkan hal ku lg kerana aku cuma fikirkan tntg ulamakku yg dilahirkan org sahaja....Yg pnting panggilan 'mama' yg tercipta utkku cukup utk membuatkan aku mengabaiikan hal pernikahan diriku...
 

'Mak,bersabarlah ... Allah akan bukakan juga hati anakmu ini suatu hari nanti ..... cuma dalam masa beberapa detik ini,izinkan anakmu ini membesarkan ulamak kecil itu,baru akn ku fikirkan utk membina generasi sendiri ..'kataku dalam hati ....
 

aku tersenyum sendiri ....

Tit tit tit tit tit" , tanda mesej masuk melalui fonku ...Aku abaikan kerana mabuk perjalanan ... Aku berniat utk membcanya tika sampai nanti ....Akhirnya aku terlena juga dgn raut comel seorang anak ....
 

"Bukan akk x mengizinkan puteri mengambil anak akk sbg anak puteri,malah akk bersyukur dan sgt gembira jika puteri mamanya... Tapi,,anak ini membesar dgn Fahri juga sebelum ini ...bgaikan anaknya juga...Sanggupkah Puteri..?Kalian berkongsi kasih dar anak yg sama ... Fahri sering membawa anak ini ke masjid mendengarkan dakwah 2 dan halaqah di sana ...Puteri juga ingin berbuat hal yg sama .... tidakkah aneh hal itu??Semoga anak ini menjadi sebab bersatunya kalian nanti,,akk tergamam dgn perminaan Puteri kerana gerak hati puteri bgaikan membaca takdir yg Allah akan tetapkan ....terusan berdoa,puteri..ianya semakin jelas..Jika benar,ia akan hadir ... Jika tidak ianya sebagai penguat hatimu terhadap ujian2"

Mesej itu sekali lagi membuat derasnya airmata tanda tanya .... Terduduk tanpa kata.... Berbicara tanpa suara .... Persoalan yg tiada jawapan....

"SubhanAllah !!! SubhanAllah!!CintaMu ku damba dahulu ......Jgn sesatkan jalanku..Pandu hatiku Ya Rabb!!"
 

Aku tidak dapat menghabisi part yg belum menjadi takdirku ....Cuma yg mampu ku jawab semua pertanyaan hal ini,aku hanya ingin mencari redhaNya dahulu sebelum semua perkara ... Jalan yg tersasar sebelum ini,aku mahu keluar ke jalan yg benar semula ....

 

                                 Mohon Didoakan Hati Ini Kuat dan Allah Meredhai Jalanku ....

No comments: