Aslmkm




More Islamic Greetings Comments

Followers

Saturday, 8 December 2012

X jemu kah .......


“Barakallahulakuma wabaraka ‘alaikuma wa jama’a bainakuma filkhair ……Tahniah,kak …Akhirnya bersama juga setelah 4 tahun kenal..” kataku sambil menghulurkan buah tangan buat sahabat yg baru bergelar isteri.. Dia cuma tersenyum gembira.. Aku renung jauh ke dalam matanya,mencari bukti yg dia benar2 bahagia… Ya,benar..Aku x nafikan apa yg aku lihat..Dia teramat-amat lega dgn pernikahannya ini..Siapa la yg x lega kan jika berkahwin dgn insan yg dicintai sepenuh hati ..Sanggup melakukan apa sahaja deminya.. Bahagia kan…. ?? Aku menjadi mustaqbal (penyambut tetamu)  membantu menyiapkan pelamin,katil pengantin,bilik dan hantarannya sejak beberapa minggu lalu,aku tahu dia berdebar .. Bimbang pernikahannya tidak sempurna.. Namun dgn sedikit kekuatan dan nasihat dari aku yg masih mentah tntg ini,dia tetap bertahan sehingga hari akad .. Hari akadnya aku x hadir,sibuk menguruskan rumahnya yg telah ramai menerima tetamu dari jauh dan dekat … Lagi2 pula semua kaum kerabatnya menghadiri akad nikahnya di masjid..Terselit juga rasa terkilan,akad sahabatku 8 tahun lepas,tidak dapat aku hadiri.. Tapi x mengapalah,janji ada sesuatu yg aku lakukan di majlisnya ..

Cuma…… dia bercinta sebelum nikah …  Ramai-ramai kawanku,dia orang pertama yg berkahwin kerana cinta.. Perlukah aku merasa jijik dgn pernikahan kerana cintanya ..? Perlukah aku mengasingkannya hanya kerana dia berkenalan sebelum nikah..?  Tak ! tak sekali-kali .. Aku juga punya kisah silam tersendiri ..

Selesai majlisnya,dia terus menarik suaminya ke pelamin utk bergambar dgn sahabat handai dan keluarga .. Berdosa kah aku kerana menetiliti keluarga org? Ohhh,,aku cuma mahu mengambil ibrah utk diri sendiri .. Aku lihat dia bergelak tawa dgn suaminya,bertepuk tampar,bergurau senda gamaknya org yg sedang bahagia.. sangat2 bahagia … Aku juga tumpang bahagia …. Tapi aku tertanya juga , x jemu kah dia dgn benda yg sama utk dihadapkan dan dipersoalkan..? Pastilah umur ,keluarga,hobi , cita 2, dan segala tntg suaminya,dia sudah tahu … Jadi,menikah utk apa ya .. Apa lg yg perlu ditanya seawall pernikahan sdgkan smua itu telah diketahuinya ..? hanya masuk bilik dan tidur kelelahan kah? Atau cuma mengulangi benda yg sama …?

Tidak seperti sahabat-sahabatku yg bernikah saat lepas .. Mereka malu2 … Mahu disarungkan cincin pun,ditepisnya .. Apatah lg bergambar bersama,.. Ada sahabatku yg sorg tu,suaminya mengambil tangannya utk disarungkan cincin,tp dia tepis pula tgn suaminya dan beranjak sedikit .. Ada yg langsung x agkat muka .. Aku yg hanya menjadi pemerhati aja terasa aura bahagianya mereka … Pasti banyak benda yg ingin mereka kongsikan … Waahh sweetnya …

Entahlah .. Ini pengalaman yg x tahu kali ke berapa .. Menghadiri walimah sahabat-sahabat ,..  Banyak juga terkena usikan dgn teman-teman kami yg hadir.. Apatah lg terkena dgn keluarga pengantin .. Biarlah mereka … Pengalaman belum cukup tebal utk dibawa bersama dalam kehidupan baru nanti …
Aku cuma berharap,rumahtangga yg baru dibina sahabatku ,berkekalan hingga ke akhirnya .. Ada juga saat 2 akhir dia menjadi gadis,aku bertanya tentang hubungannya ..

“ Maniskah pernikahan kerana cinta kak ……?”
 :: “Manis… Manis sangat … Bahagia .. seronok … best lah … Tapi,bila sy ada anak nanti,sy xkan izinkan dia bercinta sebelum nikah …..” wajahnya mendung …
“Kenapa kak ….?
:: “Sebab,,,cinta lepas kahwin,lebih indah,lebih bahagia dan lebih romantik  “ aku menyembunyikan senyum..Tapi dalam  hati ada keinsafan disitu .. Lega sekurang2nya sahabatku dapat menilai mana yg lebih bak dari yg baik … Biarlah dia sedar sendiri dari aku yg menegur tntg peribadinya …
“Sy juga pernah bercinta sekali kak … Bagaimana dgn kisah sy ni yg akan terus menjadi sebuah kisah sampai bila2 …. Kisah yg memalukan….”
:: “Setiap org ada kisah tersendiri … Hidup juga adalah sebuah kisah … ..Perbaikilah ... bersyukur kerana awak diberi kesedaran awal dari sy ... Jaga hati ya Alia .. Jgn menaruh hati pada sesiapa lg.. Kasihan suami dapat yg scond hand ... ..." dy tergelak .. Tp bibirnya bergetar..Ahh kakak...jgn bersedih begini dihari pernikahanmu ... 
"Ya kak ... Sy cuba jga hati ni xkan menempatkan sesiapa pun melain suami saya nanti .. Tu janji sy .. "
“Cuma awak nanti,jgn bercinta sebelum nikah walaupun awak dalam pertunangan … Jd kan kisah silam awak sbg satu motivasi,yg cinta sebenarnya x semesti dimiliki dan memiliki … Ini pn,ihsan Allah nak satukan sy dgn org yg sy syg tp sy tahu sy akan jemu satu hr nanti … sbb dah xde persoalan dan perbicaraan baruyg ingin sy kongsikan pd dy..Semua tu dy dah tahu sbelum nikah lg .. syg kan ..? Tapi sy harap,ini pernikahan dan percintaan sy yg terakhir sampai bila2… doakan sy ya …..” tamatlah perbualan terpanjang kami malam itu .. ( sbb sampai skrg,sy belum bertemu muka dgnnya lg .. Makmlumlah sbg isteri ………)

Dari kata2nya,sy tahu dia insaf namun tidak boleh berundur lg … Patut lah Allah menyatukan dua hati itu,kerana dia telah pun insaf dan sedar hakikat cinta halal tu … Sy pegang kata2nya sbg satu inspirasi dan contoh dari kebanyakan contoh …\

Noratiqah Haji Shafie yg kini berusia 21 tahun kini telah sah menjadi milik suaminya .. Bukan lg milik kami sbg sahabat dan adik2nya ….. Semoga Allah menyempurnakan iman keduanya … Dan menyatukan keduanya di syurga juga … Apa yg terjadi itu,sbg satu pengalaman …. Semoga aku terus menginsafi dan menyedari semuanya bahawa “Dahulukan syariat “ .. Allah qabul ferma….

No comments: